De basis van het Medical Taping Concept is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Toen het concept verder werd ontwikkeld, bleek al snel dat de behandelingstechnieken zo veelzijdig zijn dat er naast de behandeling van spieren ook vele andere toepassingsgebieden bestaan.
Nieuwe technieken en aanvullingen volgden elkaar in snel tempo op. Zo ontstonden er dus nieuwe behandelingsmethoden, zoals “Medical Taping”, “Lymf Taping”, “Meridiaan Taping” en “Cross Taping”. Al deze methoden zijn vervolgens samengebracht in het Medical Taping Concept.

Inmiddels is het Medical Taping Concept wereldwijd bekend  en kunnen wij het u nu ook aanbieden.

TOEPASSEN EN EFFECT

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten. Hypotone spieren kun je stimuleren en hypertone spieren inhiberen.
  • Preventief toepassen van CureTape om spieren en gewrichten bij overbelasting te beschermen.
  • De range of motion verandert direct bij juiste toepassing.
  • Reduceren van ontstekingen.
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen. Er zijn speciale technieken voor het behandelen van lymfoedeem en hematomen.
  • Correctie van de lichaamshouding of standverandering van een gewricht.
  • Direct invloed op het endogene en analgetisch systeem (pijndemping).
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfarm).
  • Bestrijding van (spannings) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Segmentaal, door het gunstige beïnvloeden van organen zoals bij o.a. maagklachten en menstruatieklachten.
  • Verbetering van de propriosensoriek.
  • Beïnvloedt enkele eigenschappen van de fascia  door mechanisch en sensorische stimulatie.

CONTRA INDICATIE

• Niet aan te raden bij koorts.
  • Niet aan te raden over een beschadigde huid.
  • Niet zonder risico bij zwangerschap. Behandelingen zijn voor bepaalde indicaties mogelijk. maar altijd in overleg met de behandelend therapeut.
  • Gevaarlijk bij een trombose, een thrombus zou los kunnen komen.

MISSEELIJKHEID EN MAAGKLACHTEN

Misselijkheid en maagklachten kunnen erg vervelend zijn. Veel professionele behandelaars weten inmiddels dat het tapen van een diafragma met CureTape toegepast kan worden bij diverse maagklachten zoals maagpijn, maagzuur en misselijkheid. Misselijkheid en maagklachten kunnen aanzienlijk verminderen onder invloed van CureTape. U kunt veel betekenen voor uw cliënt door deze tapetoepassing te gebruiken tijdens klachten van misselijkheid en maagklachten.

Waarom werkt de tape bij maagklachten?

Het lichaam is anatomisch opgebouwd uit “segmenten”. Organen en andere lichaamsdelen binnen één segment krijgen aansturing vanuit dezelfde ruggenmergszenuw. Er bestaat een relatie tussen het diafragma, de maag en het huidgebied dat getapet is. De “prikkel” die de tape geeft zorgt voor afname van “weefselspanning” in de maagzone waardoor de klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

SPORT

Vaak als er gesproken wordt over “tapen” dan bedoelen veel mensen de conventionele witte niet elastische sporttape. Met deze sporttape kun je bijvoorbeeld de enkels vastzetten tijdens een wedstrijd.Het doel daarvan is een “beperking” van de gewrichten te bewerkstelligen. Deze sporttape dient ook meteen na de wedstrijd verwijdert te worden om circulatieproblemen te vermijden.

Tijdens sportevenementen zijn de gekleurde tapes goed zichtbaar. CureTape is inmiddels het grootste verbruikersartikel binnen de fysiotherapie omdat het toepassingsgebied erg uitgebreid is en de resultaten verbluffend zijn.

In tegenstelling tot de witte niet elastische sporttape, vergroot deze elastische CureTape de mobiliteit door functieverbetering. De volledige functionaliteit van de spieren blijft daarbij behouden.

Het principe is : activeren in plaats van fixeren.

De sporttape kan preventief worden ingezet maar ook voor behandeling van blessures en klachten. Voor een wedstrijd de enkel tapen om verzwikking te voorkomen, dat gebeurt daarom steeds vaker met de gekleurde elastische tapes. Ook is het comfort groot. Door de samenstelling van CureTape merk je op een gegeven moment niet meer dat je getapet bent. Maar de werking gaat 24 uur door. De sporttape kan probleemloos enkele dagen gedragen worden en douchen is dan geen enkel probleem. Circulatieproblemen komen niet voor.

LYMFTAPEN

Lymf Taping is een onderdeel van het Medical Taping Concept en uitermate geschikt om lymfedrainage te ondersteunen. De speciale CureTape heeft dezelfde elasticiteit als de huid en kan met een speciale techniek worden aangelegd, zodat lymfevocht versneld kan worden afgevoerd.

De tape wordt in smalle stroken aangelegd vanaf een gekozen afvoergebied naar het gebied met een ophoping van lymfevocht, waardoor de lymfatische afvoer 24 uur per dag gestimuleerd kan worden. Hierbij wordt de huid op rek gebracht en de tape zonder aanvullende rek aangebracht. Onder de tape ontstaat een drukverlaging, waardoor de initiële lymfevaatjes beter kunnen openen. Het dichte netwerk van lymfvaatjes in deze laag kan door het drukverschil vocht uit het omringende weefsel opnemen.
Onder de CureTape wordt prelymf (vrij vocht tussen de cellen) zo gemakkelijker opgenomen en dat zorgt weer voor een beter lymftransport naar de grotere lymfvaten. De drukverschillen tussen de stroken CureTape stimuleren daarbij de lymfafvoer nog eens extra. Tijdens beweging is er bovendien sprake van een micromassage-effect.

Lymf Taping na een ongeval of operatie

Na een ongeval of na een operatie ontstaat een zwelling in het weefsel door toename van vocht tussen de cellen. Hierdoor stijgt de weefseldruk, waardoor pijn ontstaat. Door de lokale zwelling bij een weefselirritatie zo snel mogelijk tegen te gaan, komt de bloedcirculatie weer op peil en kan het weefsel sneller herstellen. Bij vrijwel alle vormen van weefselschade of blessures is toepassing van Lymf Taping daarom aan te bevelen.

De voordelen van Lymf Taping

• Veilige, effectieve behandeling en pijnvrij op probleemgebieden.
• Werkt 24 uur per dag drainerend.
• Combinaties van meerdere afvoerwegen mogelijk.
• Huidvriendelijk en comfortabel.
• De bewegingsmogelijkheid wordt niet beperkt.
• Geen beperkingen bij douchen en zwemmen.