Acupunctuur is een geneeswijze die ongeveer 3500 jaar geleden haar oorsprong kende in China. De term acupunctuur is afgeleid van de Latijnse woorden ‘acus’ (naald) en ‘punctura’ (steek). Het doel van acupunctuur is ziekten te genezen en te voorkomen. Het is een energetische geneeskunde, waarbij geprobeerd wordt het evenwicht tussen Yin en Yang te herstellen. Een ziekte wordt namelijk beschouwd als een verstoring van dit evenwicht.

AANDOENINGEN

Acupunctuur kan u bij vele klachten helpen. Acupunctuur gaat uit van het zelf herstellend van het lichaam en de verschillende klachten en problemen die hierdoor behandeld kunnen worden is zeer uitgebreid. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een lijst samengesteld met aandoeningen waar acupunctuur genezing of verbetering kan bieden:

Allergieën:
Onder andere: voedsel, huisstofmijt, huisdieren, pollen.

Borst:
Spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen.

Gewrichten:
Stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier, of pees(pijn)klachten, krachtsvermindering, trillingen, krampen, nek en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie, verstuikingen, (sport)blessures, herstel na orthopedische operaties.

Gynaecologie:
Menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van verminderde vruchtbaarheid, witte vloed (leukorrhea), begeleiding van IUI/IVF/ICSI-traject.

Hoofd:
Hoofdpijn, migraine, lokale haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Ménière), zwaar gevoel in het hoofd.

Huid:
Transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, koortsblaasjes, gordelroos, psoriasis, steenpuisten, zweren.

Interne klachten:
Bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht.

Keel, neus, oor:
(chronische) Neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking, allergische verkoudheid, hooikoorts, oorpijn of oorontsteking, oorsuizen of oorruisen, bepaaldegevallen van doofheid, hoest, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag.

Klachten bij kinderen:
Hoest, verkoudheid, astma, bronchitis, keelontsteking, darmklachten, buikpijn, bedplassen, slaapproblemen, tanden krijgen, eczeem, oorpijn/ontsteking.

Ledematen:
Koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem).

Luchtwegen:
(chronische) Verkoudheid, slechte afweer, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie.

Mentale stoornissen:
Slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, flauwvallen, dwangmatig huilen of lachen, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burn-out.

Oog:
Ontstoken ogen, jeukende ogen, tranende ogen, droge ogen, branderige ogen, wazig of vlekken zien, slechtziendheid.

Spijsvertering:
Misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen of opboeren, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie, buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik, prikkelbare darm syndroom (IBS), aambeien.

Urinewegen:
Urineweginfectie, incontinentie, blaas- of nierstenen, impotentie, verminderde vruchtbaarheid, vroegtijdige of nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten.

Verslavingen:
Rookverslaving, eetverslaving, alcoholverslaving, drugsverslaving.

Zenuwstelsel:
Hernia, doof gevoel, zenuwontsteking/pijn (neuralgie), zoals:

– intercostaal neuralgie (zenuwpijn tussen de ribben)

– ischias, ischialgie

– neuralgie na gordelroos

– aangezichtspijn, trigeminusneuralgie

– gevolgen van whiplash (pijn, duizeligheid, moeheid, concentratieverlies), epilepsie, gevolgen van CVA (hersenbloeding, herseninfarct)

Zwangerschapsklachten:
Misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling.

CONSULT

Een eerste consult bij de acupuncturist duurt ongeveer 60 minuten. In dit gesprek zal er over uw eet- drink- en leefgewoonten, uw ontlasting, slaappatroon, energieniveau, eventueel menstruatiecyclus, erfelijke achtergrond etc. gevraagd worden. Uw beide polsen zullen op diverse niveaus worden gevoeld, uw tong wordt bekeken evenals andere uiterlijke kenmerken zoals uw uitstraling, teint, oogwit, kleur van de lippen, glans van de huid, uw totale lichaamshouding en uw motoriek.

Na de diagnose volgens de TCG principes zal de acupuncturist een plan van aanpak met u bespreken, welke doelen haalbaar zijn in hoeveel tijd en in hoeverre uzelf kunt meewerken aan een algehele verbetering van uw conditie. De behandeling met de acupunctuur naalden zelf zal minimaal 20-30 minuten in beslag nemen.

CONTANT BETALEN

Na uw behandeling kunt u de betaling contant voldoen bij de administratie.

VERGOEDING

Afhankelijk van uw zorgpolis kunt u voor acupunctuur een vergoeding krijgen. De hoogte van deze vergoeding verschilt per zorgverzekeraar. Voor meer informatie adviseren wij u om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

PRIVACY

Er zal zorgvuldig met uw persoonlijke en medische gegevens worden omgegaan. Zonder uw (schriftelijke) toestemming wordt geen informatie aan derden verstrekt. U heeft te allen tijde recht op inzage in uw dossier.

De acupuncturist is aangesloten bij de Beroepsvereniging voor Traditionele Chinese Geneeskunde